در ایران خودروهای سواری یا بنزینی هستند و یا گازی! اما در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به جای گاز از دیزل استفاده میشود و در اخبار خودرویی جهان بسیار مشاهده می کنید که فلان خودرو هم به صورت دیزلی عرضه میشود و هم بنزینی. اما بالاخره کدامیک بهتر است و هر کدام چه مزیتها و معایبی دارند؟
در قدیم میگفتند که خودروهای دیزلی بسیار پر سر و صداتر و دارای آلایندگی بیشتری هستند و همچنین نسبت به بنزین سوخت گرانتری هستند اما در مقابل مسافت بیشتری را میتوان با آن طی کرد و یا به عبارت دیگر مصرف سوخت آنها کمتر است. در طرف دیگر خودروهای بنزینی بودند که کمتر سر و صدا داشتند و با وجود اینکه مصرف سوخت آنها بیشتر بود و در نتیجه مسافت طی شده برای این نوع خودروها کمتر بود اما سوخت ارزانتری نسبت به دیزل هستند. البته اگر امروزه به خودروسازیهای بزرگ جهان نگاهی بیندازید، با وجود اینکه سعی بر آن است که خودروهای بنزینی با مصرف سوخت پایینی تولید کنند اما تکنولوژی ساخت پیشرانههای دیزلی نیز پیشرفت قابل توجهی کرده به طوریکه توانستهاند موتورهای دیزلی بسیار آرام و همچنین با آلایندگی پایین را به تولید برسانند.
معمولا خودروهای بنزینی حدود ۱۰ درصد ارزانتر از خودروهای دیزلی هستند اما زمانیکه موقع فروش میرسد، خودروهای بنزینی افت قیمت بیشتری نسبت به دیزلیها دارند. به طور مثال، یک بامو ۳۲۰d SE دیزلی حدود ۲۸۵۰۰ پوند قیمت دارد در حالیکه مدل بنزینی همین مدل یعنی ۳۲۰i SE حدود ۲۶ هزار پوند است. اگر فرض کنیم همین خودروها حدود ۳ سال کار کردهاند و تصمیم به فروش آنهاست، مدل دیزلی ۵۰ درصد قیمت اولیه ارزش دارد اما مدل بنزینی تنها ۴۴ درصد قیمت اولیه میارزد یعنی ۶ درصد افت قیمت بیشتر نسبت به مدل دیزلی خواهد داشت.
اینکه شما با چه مقدار سوخت، چه مسافتی را میتوانید طی کنید (یا همان مصرف سوخت خودرو) نیز یکی دیگر از فاکتورهایی است که باید مدنظر قرار گیرد. البته این اطلاعات در بروشور هر خودرو قابل رویت است اما انتظار نداشته باشید که زمانیکه خودتان در خیابان در حال رانندگی هستید به آن عدد برسید زیرا اعدادی که کارخانه در بروشور هر خودرو ثبت میکند برای شرایط استاندارد است و معمولا در حین رانندگیهای شهری چنین شرایطی وجود ندارد. برای مثال باید گفت که طبق اعلام کارخانه، فورد Mondeo با پیشرانه دیزلی ۲ لیتری و جعبه دنده دستی مصرفی برابر ۴.۸ لیتر در هر صد کیلومتر دارد اما اگر در خیابان در حال رانندگی باشید شاید این رقم به ۵.۶ لیتر نیز برسد.
اگر در حال انتخاب بین یک خودروی دیزلی و بنزینی تردید دارید، اول با خودتان صادق باشید و بدانید که با وجود اینکه قدرت تولید شده توسط موتور دیزلی بیشتر است و معمولا لذت رانندگی با آن بیشتر خواهد بود، اما قیمت سوخت آن نیز گرانتر است و آیا حاضرید که برای لذت بیشتر در رانندگی هزینه سوخت آن را نیز تحمل کنید؟ و همچنین باید گفت که معمولا استهلاک خودروهای دیزلی نیز بیشتر است و در نتیجه هزینه نگهداری آنها نیز بیشتر خواهد بود. لذا اگر معمولا با خودروی خود مسافتهای کوتاه را طی میکنید و اهل مسافرتهای طولانی با خودروی خود نیستید، شاید خودروی دیزلی زیاد مناسب شما نباشد. البته در کشورهای اروپایی، خودروهایی که تولید آلایندگی بیشتری میکنند، باید مالیات (به نام Road Tax) بیشتری بپردازند و از آنجاییکه تولید آلایندگی موتور دیزلی کمتر است، مالیات آن نیز کمتر خواهد بود، موضوعی که در کشور ما، و مخصوصا برای شهری مثل تهران لازم الاجرا به نظر میرسد.
در نهایت ما در این مقاله مزایا و معایت هر پیشرانه را بازگو کردیم. خودروهای دیزلی دارای سوخت گرانتر، مصرف سوخت کمتر، آلایندگی کمتر، قدرت بیشتر، افت قیمت کمتر و هزینه نگهداری بیشتری هستند و در مقابل خودروی بنزینی دارای سوخت ارزانتر، مصرف سوخت بیشتر، آلایندگی بیشتر، قدرت کمتر، افت قیمت بیشتر و هزینه نگهداری کمتری هستند. شما در انتخاب خود باید به صورت دقیق محاسبه کنید که استفاده شما از خودرویتان چگونه است تا متوجه شوید که بالاخره مدل دیزلی برای شما مناسبتر است یا بنزینی.